Täisteenusrent vs liising – kumb valida ja miks eelistada täisteenusrenti?

Autot kasutades on nii era- kui ärikliendil mitmeid võimalusi: traditsiooniline liising või kaasaegne täisteenusrent. Iga valiku taga on erinev lähenemine sellele, kuidas autot kasutada, hallata ja kulusid kanda. Järgnev artikkel võrdleb neid kaht lähenemist sõbralikus ja asjalikus toonis. Vaatleme, mis on täisteenusrent ja liising, kuidas need erinevad kulude, ajakulu, halduse, paindlikkuse ja riskide poolest. Lisaks toome elulisi näiteid, vaatame trende Eesti turul ning anname professionaalseid nippe, miks täisteenusrent võib olla tark valik. Artikkel on kirjutatud eelkõige teadlikkuse tõstmiseks ja annab lugejale põhjaliku ülevaate, mille alusel teha informeeritud otsus.

Mis on täisteenusrent ja mis on liising?

Täisteenusrent on teenus, mille puhul klient ei osta autot ega võta seda liisingusse, vaid rendib auto koos kõigi selle juurde kuuluvate teenustega. Ühe kuumakse sees on lisaks auto kasutusõigusele ka liiklus- ja kaskokindlustus, regulaarsed hooldused, remonttööd, rehvide vahetus ja hoiustamine, tehniline ülevaatus ning tihti ka asendusauto. Teenusepakkuja hoolitseb selle eest, et auto oleks kogu rendiperioodi jooksul tehniliselt korras ja seaduslikult kasutatav. Klient saab keskenduda sõitmisele. Teenust pakutakse nii eraisikutele kui ettevõtetele ning lepinguperioodid on paindlikud, ulatudes tavaliselt kuuest kuust kuni viie aastani. Täisteenusrendi üks suurimaid eeliseid on see, et puudub vajadus suure sissemakse järele ning kõik kulud on koondatud ühte fikseeritud kuumaksesse.

Liising on traditsiooniline viis auto soetamiseks osamaksetena. Klient sõlmib liisingulepingu, mille järgi maksab auto hinna koos intressidega mitme aasta jooksul välja. Kapitalirendi puhul saab ta perioodi lõpus auto omanikuks. Kasutusrendi puhul ei saa klient automaatselt omanikuks, vaid peab otsustama, kas auto välja osta või see liisingufirmale tagastada. Liisingu kuumakse sisaldab vaid auto ostmise finantseerimist – kõik muud kulud tuleb ise katta. Lisaks tuleb sageli tasuda lepingutasu ning teha esmase sissemaksena märkimisväärne väljaminek. Intressimäär võib sõltuda Euriborist, mistõttu kuumakse võib ajas muutuda. Liising eeldab, et klient haldab ise kogu autot puudutava logistika ja kuludega seotud küsimusi.

Kulud ja ettenähtavus

Kulud on üks olulisemaid otsustuskriteeriume auto kasutusviisi valikul. Liising nõuab sageli märkimisväärset sissemakset, mis võib ulatuda mitme tuhande euroni. Lisaks tuleb arvestada intressimääradega, mis võivad muutuda sõltuvalt turuolukorrast. Näiteks viimastel aastatel on Euribori tõus põhjustanud paljude liisingumaksete suurenemist. Lisaks kuumaksele peab liisinguklient tasuma kõik kõrvalkulud: kindlustused, hooldused, remondid, rehvid, ülevaatused. Neid kulusid on keeruline planeerida ning need võivad ootamatult kasvada – eriti pärast garantii lõppemist.

Täisteenusrendis on kõik olulisemad kulud koondatud kuumaksesse. See teeb eelarvestamise lihtsaks ja aitab vältida ootamatusi. Klient teab igal kuul täpselt, palju auto maksab. Kulude läbipaistvus on eriti väärtuslik ettevõtetele, kelle jaoks prognoositavus on äriliselt kriitiline. Samuti on see kasulik eraisikutele, kes ei soovi autoga seotud rahaliste probleemidega tegeleda. Näiteks on teada juhtumeid, kus liisinguklient pidi ootamatu remondi eest tasuma 2500 eurot – täisteenusrendi kasutaja sellise kuluga ei puutu kokku. Kulude etteaimatavus annab meelerahu ja aitab paremini juhtida nii isiklikku kui ettevõtte eelarvet.

Ajakulu ja haldus

Auto haldamine nõuab ajakulu – see on fakt. Liisinguklient peab olema valmis ise kõike korraldama: leida sobiv teenindus, broneerida hooldusaegu, käia ülevaatusel, korraldada rehvide vahetus ja ladustamine, tegeleda kindlustuse uuendamisega. Kui auto saab kahjustada, tuleb alustada suhtlust kindlustusega, tellida ekspertiis, leida remonditöökoda, korraldada remont ja vajadusel hankida asendusauto. Kõik see võtab aega ning tekitab stressi, eriti kui elutempo on kiire.

Täisteenusrendi eesmärk on kogu see halduskoormus kliendi õlult ära võtta. Teenusepakkujal on süsteemid ja partnerid, kes kõik toimingud korraldavad. Tihti piisab ühest kõnest või mobiiliäpi kaudu teavitamisest – edasi toimetab teenusepakkuja. Asendusauto korraldamine, hoolduse meeldetuletused, tehniline ülevaatus ja isegi auto toomine kliendi juurde – need on täisteenusrendi igapäevane osa. Ajakulu väheneb drastiliselt, mis on suur väärtus nii ettevõtte juhtidele kui eraelus hõivatud inimestele. Kliendi roll piirdub sõitmisega – kõik muu jääb teenusepakkuja hooleks. Seeläbi saab väärtuslikku aega suunata sinna, kus see kõige rohkem loeb.

Paindlikkus ja lepingutingimused

Liisingulepingud on oma olemuselt sageli jäigad. Tavaliselt sõlmitakse need 3–5 aastaks ning lepingust ennetähtaegne väljumine võib olla keeruline ja kulukas. Kui soovid auto mudelit muuta, tuleb tihti vana leping lõpetada ja uus sõlmida, millega kaasnevad sageli lisaülesanded ja -kulud. Samuti seab liising sageli läbisõidupiiranguid, eriti kasutusrendi puhul. Kui läbisõit ületab kokkulepitud piiri, tuleb iga lisakilomeetri eest maksta eraldi tasu.

Täisteenusrent on oma olemuselt palju paindlikum. Lepingupikkust saab valida vastavalt vajadusele – alates kuuest kuust kuni mitme aastani. Vajadusel saab lepingut muuta, näiteks kui töötaja vahetub, pere suureneb või ettevõtte vajadused muutuvad. Auto vahetamine võib toimuda ilma suure bürokraatia või lisakuludeta. Lisaks on saadaval lühiajalise rendi võimalused, mida liising reeglina ei paku. Teenusepakkujad on huvitatud rahulolevast kliendist ja seega tulevad nad tavaliselt paindlikult kaasa, kui elu muutub. See on oluline nii ettevõtetele kui ka eraisikutele, kelle vajadused pole kivisse raiutud.

Riskid ja vastutus

Liisinguga kaasneb terve rida riske, mida kannab klient. Näiteks kui auto saab avariis kannatada ja selle turuväärtus langeb, tuleb kahju hüvitada – isegi kui remont on tehtud. Kapitalirendi puhul kannab klient kogu jääkväärtuse riski: kui auto väärtus lepinguperioodi lõpus on alla ootuste, langeb see otseselt tema kukile. Samuti tuleb pärast garantiiperioodi lõppu tasuda kõik remondikulud ise, mis võivad olla arvestatavad.

Täisteenusrendis on need riskid delegeeritud teenusepakkujale. Klient ei pea muretsema järelturuväärtuse, remontide ega tehniliste riketega kaasnevate kulude pärast. Kui midagi juhtub, siis on olemas kindlustus, partnerite võrgustik ja standardne protsess, mis aitab kiirelt olukorra lahendada. Klient ei jää hätta ega pea kulutama oma aega või raha, et probleemile lahendust otsida. Täisteenusrent pakub rahuliku une – see on oluline eriti majanduslikult ebakindlatel aegadel, kui igasugune ootamatu kulu võib osutuda koormavaks.

Miks eelistada täisteenusrenti?

Täisteenusrendi populaarsus pole juhuslik – see vastab kaasaegsete inimeste vajadustele. Paljude jaoks on auto praktiline vahend, mitte staatusesümbol ega investeering. Täisteenusrent võimaldab autot kasutada nagu igakuist teenust: maksad, kasutad ja tagastad. Omamine ei ole eesmärk, vaid tarbimismugavus on fookuses. Ei ole vaja tegeleda autopoe külastamise, müügikuulutuste ülespaneku ega läbirääkimistega. Samuti ei pea jälgima hooldusgraafikuid ega kindlustustähtaegu.

See sobib hästi neile, kes soovivad alati uuemat autot. Lühikese lepingu lõppedes saab valida uusima mudeli – see tähendab turvalisemat, ökonoomsemat ja tehnoloogiliselt kaasaegsemat sõidukit. Väiksematel ettevõtetel, kes ei soovi kapitali kinni siduda või kellel puudub autopargi halduse kompetents, on täisteenusrent sageli ainumõistlik valik. See on kombinatsioon lihtsusest, kindlusest ja kuluefektiivsusest. Nii eraisikule kui ettevõtjale tähendab see rohkem aega keskenduda põhitegevusele, mitte logistikale.

Elulised näited

Eraisik – Mari: Mari töötab disainerina ja kohtub tihti klientidega. Ta hindab stiili ja mugavust, kuid ei taha tegeleda autoteemadega – ei hooldusgraafikute ega garantiitingimustega. Varem oli tal liisingauto, kuid pidev teeninduste korraldamine, rehvide vahetus ja kindlustusasjad kurnasid teda. Täisteenusrendile üle minnes muutus Mari elu märgatavalt lihtsamaks. Kui auto vajab hooldust, tegeleb sellega teenusepakkuja. Kui midagi juhtub, saadetakse asendusauto koju. Mari saab keskenduda loovtööle, mitte logistikale.

Ettevõte – OÜ EhitusMees: Firma juhil Antsul oli varem 5 liisinguautot, igaüks eri liisingufirmast, eri lepingutingimustega. Arved, hooldused, kindlustused – kõigega tuli ise tegeleda. See tähendas igapäevast ajakadu ja stressi. Täisteenusrendi kasutuselevõtt tõi ühtlustatud süsteemi: üks teenusepakkuja, üks kontaktisik, üks koondarve kuus. Kui mõni auto vajab tähelepanu, helistavad juhid otse teenusepakkujale, mitte enam Antsule. Tulemuseks on vähem katkestusi töös, vähem haldust ja rohkem aega ehituseks.

Suurfirma – ABC Müük AS: Ettevõttel on 30 autot müügimeeskonna kasutuses. Enne hooldas kogu autoparki personalijuht kõrvaltööna, mis tähendas pidevat ajaplaneerimise segadust, dokumentatsiooni kontrolli ja kaebusi töötajatelt. Täisteenusrendi kasutuselevõtul võeti kogu autopark professionaalse haldusfirma kätte. Teenindus, remont, asendusautod ja lepingud – kõik liigub ühe kanali kaudu. Tulemus: madalamad kulud, vähem sisemist stressi ja suurem töötajate rahulolu. Müügimeeskond teab, et kui auto peaks seisma jääma, saab kohe uue alla.

Trendid Eestis

Eestis on liising olnud aastaid standardvalik – eriti eraisikute hulgas. Kuid viimasel ajal on näha märgatavat muutust tarbijakäitumises. Euribori tõus, autohindade kallinemine, garantiide lühenemine ja üldine soov vähendada finantsriske on suurendanud huvi täisteenusrendi vastu. Lisaks on noorem põlvkond palju avatum mõttele, et auto on kasutusteenus, mitte vara, mida peaks omama.

Teenusepakkujad on sellele trendile reageerinud. Turul tegutsevad nüüd mitmed konkurentsivõimelised ettevõtted: Mobire, Sixt, Avis, Autoskyrent ja paljud teised. Nad pakuvad elektriautode täisteenusrenti, laadimislahendusi, digitaalset autopargi haldust ja isegi auto kojutoomist. See tähendab, et teenus muutub üha mugavamaks, targemaks ja väärtuslikumaks.

Tulevikus võib täisteenusrent olla samavõrd iseenesestmõistetav kui Spotify või Netflix. Auto ei pea olema investeering – see võib olla lihtsalt teenus, mis töötab alati, ei nõua suurt alginvesteeringut ja vabastab inimese või ettevõtte ebavajalikest kohustustest.

Võrdlustabel: täisteenusrent vs liising

Aspekt Täisteenusrent Liising
Esmane sissemakse Pole vajalik või väga väike Tavaliselt 10–20% auto hinnast
Igakuine makse Fikseeritud, sisaldab enamiku kulusid Muutuv, sõltub intressist, ei sisalda kõrvalkulusid
Kindlustus Kaasas kuumakses Klient korraldab ja maksab
Remont ja hooldus Teenusepakkuja korraldab ja tasub Klient vastutab ja maksab
Tehniline ülevaatus Sisaldub teenuses Klient peab ise korraldama
Asendusauto Enamasti hinna sees Tuleb ise hankida ja tasuda
Lepinguline paindlikkus Suurem, võimalik lühilepingud ja vahetus Väiksem, lepingud on jäigemad ja pikemad
Jääkväärtuse risk Teenusepakkujal Klient kannab
Ajakulu haldamisel Väga madal – teenusepakkuja haldab Kõrge – kõik tuleb ise teha
Sobivus firmale Väga hea – lihtne haldamine, üks arve Suur halduskoormus
Sobivus eraisikule Hea – stressivaba lahendus Nõuab aega ja teadmisi auto haldamiseks

Professionaalsed nipid

Arvuta kogu kulu (TCO) – Ära vaata ainult kuumakset. Liisingule lisandub kindlustus, hooldus, remont jne. Täisteenusrendis on see kõik hinna sees ja läbipaistev.

Küsi alati võrdluspakkumist – Võib juhtuda, et täisteenusrendi kuumakse tuleb sama suur või isegi soodsam kui liisingul, kui arvestad kõiki kulusid.

Kaalu elektriautot täisteenusrendis – See on hea viis uut tehnoloogiat proovida ilma jääkväärtuse riskita.

Läbisõidupiirangud – Veendu, et valitud limiit sobib sinu igapäevase kasutusega, muidu võivad lisakulud tekkida.

Vaheta autot tihemini – Kui su vajadused muutuvad, pakub täisteenusrent sageli võimalust võtta uus auto ilma vana müümise vaevata.

Delegeeri autopargi haldus – Kui sul on ettevõttes mitu autot, tasub see usaldada professionaalile – hoiad kokku aega ja raha.

Maksete lihtne raamatupidamine – Üks koondarve kuus on raamatupidajale lihtsam kui 5 eri arvet (liising, hooldus, kindlustus jne).

Vali usaldusväärne teenusepakkuja – Tee koostööd ettevõttega, kes pakub head kliendituge ja kellel on kogemust.

Täisteenusrent ja liising ei ole lihtsalt erinevad finantseerimisviisid – need on erinevad maailmavaated. Liising on omaniku tee: rohkem kohustusi, rohkem riske, rohkem korraldamist. Täisteenusrent on teenuse tee: lihtsus, mugavus, ajasääst ja kulude kontroll.

Tänases maailmas, kus kiirus, prognoositavus ja rahulik meelerahu on hinnas, pakub täisteenusrent just neid eeliseid. Auto pole enam “omand”, vaid töövahend või liikumisvabaduse allikas. Ja selle vabaduse saad täisteenusrendiga ilma riskideta, ilma mureta, ilma ajakuluta.

Seega: kui vajad uut autot, võib-olla ei pea sa seda üldse ostma ega liisingusse võtma. Võib-olla on täisteenusrent just see nutikas, paindlik ja stressivaba lahendus, mida sinu tänane elu vajab.

Tule tasuta konsultatsioonile
Võta meiega ühendust ning aitame Sul leida oma unistuste auto ja teeme sellele täisteenusrendi pakkumise.