Autot kasutades on nii era- kui ärikliendil mitmeid võimalusi: traditsiooniline liising või kaasaegne täisteenusrent. Iga valiku taga on erinev lähenemine sellele, kuidas autot kasutada, hallata ja kulusid kanda. Järgnev artikkel võrdleb neid kaht lähenemist sõbralikus ja asjalikus toonis. Vaatleme, mis on täisteenusrent ja liising, kuidas need erinevad kulude, ajakulu, halduse, paindlikkuse ja riskide poolest. Lisaks toome elulisi näiteid, vaatame trende Eesti turul ning anname professionaalseid nippe, miks täisteenusrent võib olla tark valik. Artikkel on kirjutatud eelkõige teadlikkuse tõstmiseks ja annab lugejale põhjaliku ülevaate, mille alusel teha informeeritud otsus.
Mis on täisteenusrent ja mis on liising?
Täisteenusrent on teenus, mille puhul klient ei osta autot ega võta seda liisingusse, vaid rendib auto koos kõigi selle juurde kuuluvate teenustega. Ühe kuumakse sees on lisaks auto kasutusõigusele ka liiklus- ja kaskokindlustus, regulaarsed hooldused, remonttööd, rehvide vahetus ja hoiustamine, tehniline ülevaatus ning tihti ka asendusauto. Teenusepakkuja hoolitseb selle eest, et auto oleks kogu rendiperioodi jooksul tehniliselt korras ja seaduslikult kasutatav. Klient saab keskenduda sõitmisele. Teenust pakutakse nii eraisikutele kui ettevõtetele ning lepinguperioodid on paindlikud, ulatudes tavaliselt kuuest kuust kuni viie aastani. Täisteenusrendi üks suurimaid eeliseid on see, et puudub vajadus suure sissemakse järele ning kõik kulud on koondatud ühte fikseeritud kuumaksesse.
Liising on traditsiooniline viis auto soetamiseks osamaksetena. Klient sõlmib liisingulepingu, mille järgi maksab auto hinna koos intressidega mitme aasta jooksul välja. Kapitalirendi puhul saab ta perioodi lõpus auto omanikuks. Kasutusrendi puhul ei saa klient automaatselt omanikuks, vaid peab otsustama, kas auto välja osta või see liisingufirmale tagastada. Liisingu kuumakse sisaldab vaid auto ostmise finantseerimist – kõik muud kulud tuleb ise katta. Lisaks tuleb sageli tasuda lepingutasu ning teha esmase sissemaksena märkimisväärne väljaminek. Intressimäär võib sõltuda Euriborist, mistõttu kuumakse võib ajas muutuda. Liising eeldab, et klient haldab ise kogu autot puudutava logistika ja kuludega seotud küsimusi.
Kulud ja ettenähtavus
Kulud on üks olulisemaid otsustuskriteeriume auto kasutusviisi valikul. Liising nõuab sageli märkimisväärset sissemakset, mis võib ulatuda mitme tuhande euroni. Lisaks tuleb arvestada intressimääradega, mis võivad muutuda sõltuvalt turuolukorrast. Näiteks viimastel aastatel on Euribori tõus põhjustanud paljude liisingumaksete suurenemist. Lisaks kuumaksele peab liisinguklient tasuma kõik kõrvalkulud: kindlustused, hooldused, remondid, rehvid, ülevaatused. Neid kulusid on keeruline planeerida ning need võivad ootamatult kasvada – eriti pärast garantii lõppemist.
Täisteenusrendis on kõik olulisemad kulud koondatud kuumaksesse. See teeb eelarvestamise lihtsaks ja aitab vältida ootamatusi. Klient teab igal kuul täpselt, palju auto maksab. Kulude läbipaistvus on eriti väärtuslik ettevõtetele, kelle jaoks prognoositavus on äriliselt kriitiline. Samuti on see kasulik eraisikutele, kes ei soovi autoga seotud rahaliste probleemidega tegeleda. Näiteks on teada juhtumeid, kus liisinguklient pidi ootamatu remondi eest tasuma 2500 eurot – täisteenusrendi kasutaja sellise kuluga ei puutu kokku. Kulude etteaimatavus annab meelerahu ja aitab paremini juhtida nii isiklikku kui ettevõtte eelarvet.
Ajakulu ja haldus
Auto haldamine nõuab ajakulu – see on fakt. Liisinguklient peab olema valmis ise kõike korraldama: leida sobiv teenindus, broneerida hooldusaegu, käia ülevaatusel, korraldada rehvide vahetus ja ladustamine, tegeleda kindlustuse uuendamisega. Kui auto saab kahjustada, tuleb alustada suhtlust kindlustusega, tellida ekspertiis, leida remonditöökoda, korraldada remont ja vajadusel hankida asendusauto. Kõik see võtab aega ning tekitab stressi, eriti kui elutempo on kiire.
Täisteenusrendi eesmärk on kogu see halduskoormus kliendi õlult ära võtta. Teenusepakkujal on süsteemid ja partnerid, kes kõik toimingud korraldavad. Tihti piisab ühest kõnest või mobiiliäpi kaudu teavitamisest – edasi toimetab teenusepakkuja. Asendusauto korraldamine, hoolduse meeldetuletused, tehniline ülevaatus ja isegi auto toomine kliendi juurde – need on täisteenusrendi igapäevane osa. Ajakulu väheneb drastiliselt, mis on suur väärtus nii ettevõtte juhtidele kui eraelus hõivatud inimestele. Kliendi roll piirdub sõitmisega – kõik muu jääb teenusepakkuja hooleks. Seeläbi saab väärtuslikku aega suunata sinna, kus see kõige rohkem loeb.